Ακολουθήστε μας:

Οικονομική ενίσχυση πληγέντων για την κάλυψη πρώτων αναγκών - Αποζημιώσεις Επιχειρήσεων - Αποκατάσταση πληγέντων κτιρίων

Σε συνέχεια των τηλεφωνικών οχλήσεων από πολίτες που περιήλθαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξ' αιτίας της πρόσφατης πλημμύρας την Παρασκευή στις 24-10-2014 σας αποστέλλουμε προς ενημέρωσή σας τα κάτωθι:

 

Α. Εφάπαξ βοηθήματα και Αποζημιώσεις αρμοδιότητας των Δήμων
Για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών των πληγέντων κατοικιών και την αντικατάσταση της οικοσυσκευής τους, κάλυψη βασικών βιοτικών στεγαστικών και επιτακτικών αναγκών αρμόδιες υπηρεσίες είναι αυτές των οικείων Δήμων.
Με απόφαση Δημάρχου γίνεται η συγκρότηση των προβλεπόμενων επιτροπών εκτίμησης των ζημιών και ενημέρωσης των κατοίκων της πληγείσας περιοχής για τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά που απαιτούνται και τις προθεσμίες υποβολής καθώς επίσης και για τα γενικότερα μέτρα αποκατάστασης που τους αφορούν (Δ28Γ.Π.25803/1457/27-3-2013 έγγραφο του Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας). Απαιτείται σχετική αίτηση των πληγέντων μέσα σε ένα (1) μήνα από την ημερομηνία του συμβάντος στις αρμόδιες υπηρεσίες (δηλαδή τις Δ/νσεις Πρόνοιας των Δήμων), οι οποίες αποστέλλουν άμεσα αίτημα στην αρμόδια Δ/νση Κοινωνικής Αντίληψης & Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Αντίληψης, για τη μεταβίβαση της κατ' εκτίμησης σχετικής πίστωσης που θα απαιτηθεί από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου.
Τα κοινωνικά βοηθήματα που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία (ΝΔ 57/1973, ΦΕΚ 149Α, Ν.3852/2010 άρθρο 94 παρ3β, Ν. 2768/1999 άρθρο 18, ΦΕΚ 273) αναλύονται κάτωθι:
α. Εφάπαξ χρηματικό βοήθημα για την αντιμετώπιση βασικών και επιτακτικών αναγκών
 μέχρι 600,00 € [Δ1α/οικ.7827/1973 (ΦΕΚ 1024/Β) όπως τροποποιήθηκε με τις: Y.A. Γ1/α/οικ.842/19-4-1988, κεφ. Η παρ. 1, Υ.Α. Π3/οικ.603/4-3-1994 (ΦΕΚ 148/Β/1994) παρ 2, ΚΥΑ Π2/οικ./2673/29-8-2001 (ΦΕΚ 1185/Β/2001), ΚΥΑ Π2α/Γ.Π. οικ. 31777/12-3-2009 παρ 13 εδ 1 (ΦΕΚ 452/Β/2009)]

 μέχρι 586,94 € (ΚΥΑ Π2/οικ./2673/29-8-2001 ΦΕΚ 1185/Β/2001) συμπληρωματική οικονομική ενίσχυση για ειδικές κατηγορίες θεομηνιόπληκτων (πολύτεκνοι, άτομα με ειδικές ανάγκες)

β. Εφάπαξ χρηματικό βοήθημα για την αντιμετώπιση βασικών βιοτικών στεγαστικών αναγκών
 μέχρι 586,94€ [Y.A. Γ1/α/οικ.842/19-4-1988 κεφ Η παρ 2 όπως τροποποιήθηκε με τις: Y.A. Γ1α/1783/11-9-1989 άρθρο 1, Υ.Α. Π3/οικ.603/4-3-1994 παρ 3 (ΦΕΚ 148/Β/1994), ΚΥΑ Π2/οικ./2673/29-8-2001 (ΦΕΚ 1185/Β/2001)]

γ. Εφάπαξ χρηματικό βοήθημα για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών των πληγέντων κατοικιών και την αντικατάσταση της οικοσυσκευής τους
 ποσού 5869,41€ [ΚΥΑ Π2/οικ./2673/29-8-2001 παρ 12 εδ 3α (ΦΕΚ 1185/Β/2001)]

δ. Εφάπαξ χρηματικό βοήθημα σε άτομα που λόγω τραυματισμού τους εξαιτίας φυσικών καταστροφών υπέστησαν μόνιμη σωματική βλάβη με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω.
 ποσού 4,402,05€ [ΚΥΑ Π2/οικ./2673/29-8-2001 παρ 12 εδ 4 (ΦΕΚ 1185/Β/2001)]

ε. Εφάπαξ χρηματικό βοήθημα στις οικογένειες όσων έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της θεομηνίας (Ν. 2768/1999 άρθρο 18 παρ. 3)

στ. Καταβολή χρηματικού βοηθήματος σε συνταξιούχους, κατοίκους περιοχών που υπέστησαν καταστροφές από θεομηνίες (σύμφωνα με τις προυποθέσεις του (Ν. 2768/1999 άρθρο 18)

Η απαιτούμενη διαδικασία και οι προδιαγραφές υπολογισμού ενίσχυσης οικογενειών ή μεμονωμένων ατόμων που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές αναλύονται στην Π2/οικ. 2673- 29/08/2001 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1185Β/2001).
Κατόπιν των ανωτέρω παρακαλούμε για τις άμεσες ενέργειες των υπηρεσιών σας για την αρωγή των πληγέντων από τις επιπτώσεις της πλημμύρας.

Β. Αποζημιώσεις Επιχειρήσεων
Σχετικά: Άρθρο 36 του Ν.2459/1997 (ΦΕΚ Α/17) και αριθμ 20725/Β. 979/10-5-11 απόφαση Υπουργού Οικονομικών «Καθορισμός διαδικασιών για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 36 του Νόμου 2459/1997»)

Στις βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες, εμπορικά καταστήματα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και άλλες επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που πλήττονται από πλημμύρες και λοιπές θεομηνίες, δύναται να παρέχεται επιχορήγηση για την αντιμετώπιση των ζημιών, η οποία συνίσταται στη δωρεάν χρηματική ενίσχυση από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.
Η αποζημίωση παρέχεται για την αντιμετώπιση ζημιών που αφορούν σε κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα και φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης τα οποία καταστράφηκαν ολοσχερώς.
Η Δ/νση Βιομηχανικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας είναι αρμόδια για την καταβολή των ενισχύσεων στους Δικαιούχους.
Για την αποζημίωση των επιχειρήσεων ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:
- Επιτροπές της Περιφέρειας Αττικής καταγράφουν τις ζημίες που προκλήθηκαν σε κάθε επιχείρηση.
- Το ΥΠΥΜΕΔΙ εκδίδει απόφαση οριοθέτησης της περιοχής η οποία έχει πληγεί.
- Οι καταστάσεις με τα στοιχεία των πληγέντων και το ύψος των ζημιών που κατεγράφησαν καθώς και η Υπουργική απόφαση για την οριοθέτηση της πληγείσας περιοχής υποβάλλονται από την Περιφέρεια στο Υπουργείο Οικονομικών και κοινοποιούνται στο ΥΠΥΜΕΔΙ & τη Δ/νση Βιομηχανικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, για την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης.
- Εν συνεχεία με ευθύνη του Υπουργείου Οικονομικών εκδίδεται Κοινή Απόφαση που προσδιορίζει το ποσοστό αποζημίωσης και το ύψος των κονδυλίων για την αποζημίωση των πληγέντων επιχειρήσεων.
- Σύμφωνα με την απόφαση αυτή και την κατάσταση της Περιφέρειας με τα πλήρη στοιχεία επωνυμίας και διεύθυνσης και το ποσό καταγεγραμμένης αναλυτικά ζημίας ανά δικαιούχο, η Δ/νση Βιομηχανικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας προβαίνει σε ενέργειες ένταξης και κατανομής των προβλεπόμενων πιστώσεων και σε έκδοση της απόφασης καταβολής των αποζημιώσεων.
- Μετά την έκδοση της απόφασης καταβολής των αποζημιώσεων, ενημερώνονται οι δικαιούχοι για την προσκόμιση των απαραιτήτων δικαιολογητικών, προκειμένου να γίνει η εκταμίευση της αποζημίωσης.

Γ. Οριοθέτηση Πληγείσας Περιοχής και Αποκατάσταση ζημιών σε κτίρια
Σχετικά: (α) Ν. 867/1979 (ΦΕΚ 24Α), Ν. 1048/1980 (ΦΕΚ 101Α), Ν.1133/1981, Ν.1190/1981(ΦΕΚ 203Α), Ν. 2576/1998 άρ 10 (ΦΕΚ 25Α)
(β) Έγγραφα ΥΑΣ, αριθμ. πρωτ. 32/ΣΤ8/2013, 938/ΑΖ/1998, 4524/Α42/2011, 1216/ΣΤ8/2013, 9831/Α42/2008, 3504/Α326/2013,2733/ΣΤ8/2013

Όπως προσδιορίζεται από την κείμενη νομοθεσία στην έννοια της αποκατάστασης των ζημιών κτιρίων περιλαμβάνεται η ανακατασκευή των μη επιδεκτικών επισκευών κτιρίων ή η επισκευή τους και αποκατάσταση του φέροντος οργανισμού και των λοιπών δομικών στοιχείων (μη φέροντα στοιχεία) που έχουν υποστεί βλάβη.
Στην έννοια της αποκατάστασης περιλαμβάνεται ακόμη: α) Η κατασκευή και η προσθήκη κτιρίων τα οποία κρίνονται απαραίτητα, καθώς και η εκτέλεση κάθε οικοδομικής εργασίας για την αύξηση και βελτίωση της λειτουργικότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων προς εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου σε περιπτώσεις νέων καταστροφών. β) Η διάνοιξη νέων οδών, η βελτίωση της βατότητας υφισταμένων, η διαμόρφωση ανοικτών χώρων στις πληγείσες περιοχές για την δημιουργία ομαλών συνθηκών κυκλοφορίας και δυνατότητας συγκέντρωσης κοινού σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών, συμπεριλαμβανόμενων και όλων των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων.
Για την πραγματοποίηση της αποκατάστασης προβλέπεται:
• Ειδική Αρωγή για την αποκατάσταση των διατηρητέων κτιρίων
• Δωρεάν Αρωγή και Στεγαστικά Δάνεια (για επισκευή ή ανακατασκευή κτιρίων ή αυτοστέγαση)
• Δανειοδότηση πάσης φύσεως επιχειρήσεων και επαγγελματιών των οποίων οι κτιριακές εγκαταστάσεις υπέστησαν βλάβες
• Η αποκατάσταση των ζημιών των κτηρίων που ανήκουν στο Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ ή σε Κοινωφελή ή φιλανθρωπικά ή ευαγή Ιδρύματα ή Σωματεία (υπό προϋποθέσεις)
Ο Υπουργός ΠΥΜΕΔΙ έχει την ευθύνη της εκτέλεσης του έργου της αποκατάστασης με πιστώσεις που εγγράφονται στον Προϋπολογισμό του ΥΠΥΜΕΔΙ για το σκοπό αυτό.
Περαιτέρω δύναται με απόφασή του να εξουσιοδοτεί τους οικείους Περιφερειάρχες να αναλάβουν κάποιες ή όλες τις σχετικές με το έργο της αποκατάστασης αρμοδιότητές του.
Επίσης σε ότι αφορά την αποκατάσταση ζημιών και τεχνικές επεμβάσεις έκτακτης ανάγκης κτιρίων που ανήκουν στο Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ, η εκτέλεση των ανωτέρω εργασιών γίνεται από τον οικείο φορέα. Δύναται όμως εφόσον ο Υπουργός ΠΥΜΕΔΙ το κρίνει σκόπιμο να εκτελέσει αυτές τις εργασίες σε βάρος των πιστώσεων τα αποκατάστασης.
Για την εκτέλεση του έργοu της αποκατάστασης προβλέπονται:
• Έκδοση ΚΥΑ με την οποία καθορίζεται η μετακίνηση ή η αποζημίωση του προσωπικού που απασχολείται με το έργο της αποκατάστασης για όσο διάστημα απαιτείται και σε βάρος των σχετικών πιστώσεων αποκατάστασης του ΥΠΥΜΕΔΙ.
• Έκδοση ΚΥΑ για καταβολή εξόδων κίνησης στους μηχανικούς υπαλλήλους με οποιαδήποτε σχέση των ΟΤΑ α και β βαθμού τους χρησιμοποιηθέντες σε αυτοψίες και ελέγχους πληγέντων κτιρίων καθώς και στο προσωπικό υποστήριξης αυτών, κατ΄εξαίρεση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης και σε βάρος των πιστώσεων αποκατάστασης του ΥΠΥΜΕΔΙ.
• Οι δαπάνες εκτέλεσης έργων λειτουργίας των υπηρεσιών, στέγασης, μισθώσεων, παροχής υπηρεσιών, προμηθειών και μεταφορών υλικών, μηχανημάτων και εφοδίων μεταφοράς προσωπικού, δύναται να γίνονται κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί Δημόσιου Λογιστικού κρατικών προμηθειών, δημοσίων έργων και αναθέσεων μελετών του Δημοσίου και σε βάρος των πιστώσεων αποκατάστασης του ΥΠΥΜΕΔΙ.
Ο καθορισμός των πιστωτικών μέτρων και των δικαιούχων γίνεται με την έκδοση ΚΥΑ των Υπουργών Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και ΥΠΥΜΕΔΙ, με την οποία οριοθετείται η πληγείσα περιοχή. Περαιτέρω, ο Υπουργός ΠΥΜΕΔΙ δύναται με απόφασή τους να εξουσιοδοτεί τους οικείους Περιφερειάρχες να αναλάβουν κάποιες ή όλες τις σχετικές με το έργο της αποκατάστασης αρμοδιότητές του.
Επίσης, προβλέπεται η εκτέλεση του έργου της Αποκατάστασης να ανατίθεται στις Δ/νσεις Τεχνικών Έργων των Περιφερειών υπό τον άμεσο έλεγχο της ΥΑΣ στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται:
• Η κατάρτιση ειδικών και γενικών σχεδίων και προγραμμάτων για την αντιμετώπιση θεμάτων που αναφέρονται στην αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων. Ο σχεδιασμός του προσφορότερου τρόπου εκτέλεσης της αποκατάστασης (πχ κανονιστικές αποφάσεις, πιστωτικά μέτρα κλπ) και ο συντονισμός των ΤΑΣ στην εφαρμογή των προγραμμάτων,
• η μέριμνα για τη διαπίστωση των ζημιών που προκαλούνται από ένα καταστρεπτικό συμβάν,
• η μέριμνα για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης και η διάθεση των πιστώσεων για την αποκατάσταση των πληγέντων,
• η σύνταξη και η αναπροσαρμογή προτύπων τεχνικών προδιαγραφών για την επισκευή ή ανακατασκευή των κτιρίων και λοιπών έργων που έπαθαν βλάβες από ένα φυσικό φαινόμενο,
• η σύνταξη έγκριση μελετών σχετικών με το έργο της αποκατάστασης.
Κατόπιν των ανωτέρω και σύμφωνα με τις σχετικές διευκρινιστικές οδηγίες της ΥΑΣ για την υλοποίηση του έργου της αποκατάστασης και κυρίως σε ότι αφορά την Περιφέρεια πρέπει να ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:
• Οι Περιφέρειες και οι Δήμοι ελέγχουν και συλλέγουν πληροφορίες για τα πληγέντα κτίρια προκειμένου να τα υποδείξουν στην ΥΑΣ.
• Στις περιπτώσεις συμβάντων με μικρό αριθμό πληγέντων η καταγραφή των βλαβών γίνεται από μηχανικούς των Δήμων ή της Περιφέρειας.
• Η Περιφέρεια υποβάλλει σχετικό αίτημα για οριοθέτηση της πληγείσας περιοχής προς την ΥΑΣ, βάσει των ανωτέρω ελέγχων.
• Διενέργεια αυτοψιών των ανωτέρω κτιρίων από διμελείς επιτροπές της ΥΑΣ, με δυνατότητα υποστήριξης του έργου τους από υπαλλήλους της Περιφέρειας και των Δήμων.

Δ. Άμεση Στέγαση Πληγέντων
Σχετικά: Ν.Δ. 57/1973, ΦΕΚ 149/Α΄/1973 - Ν. 776/1978, ΦΕΚ 68/Α΄/1978 - ΠΔ 93/1993, ΦΕΚ 39/Α΄/1993
Οι Δήμοι μεριμνούν για την προσωρινή εγκατάσταση και διατροφή των πληγέντων σε Ξενοδοχεία και άλλους χώρους των θεομηνιόπληκτων).

Ε. Αποζημιώσεις αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσεως
Η Γ.Γ.Π.Π./Δνση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών παρακαλείται για την ενημέρωσή μας ως προς το καθεστώς αποζημίωσης ιδιοκτητών ιδιωτικής χρήσεως αυτοκινήτων, καθώς δεν φαίνεται να προκύπτει σχετική υποχρέωση των Δήμων από αντίστοιχο νομικό πλαίσιο, ενώ σύμφωνα με τις σχετικές εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών κ. Ντινόπουλου σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, έχει γίνει ήδη η εκταμίευση των σχετικών πιστώσεων και έχει προγραμματιστεί η σχετική διαδικασία.

Στ. Καταγραφή ζημιών από το Πυροσβεστικό Σώμα
Με απόφαση του αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος καταγράφησαν οι ζημιές σε περιουσίες από πληγέντες πολίτες.
Οι καταγραφές αυτές του Πυροσβεστικού Σώματος δεν υποκαθιστούν τις αυτοψίες και τους ελέγχους των αρμόδιων Υπηρεσιών όπως αυτές προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία (την οριοθέτηση των πληγείσων περιοχών από την ΥΑΣ, τις αποζημιώσεις των επιχειρήσεων από την Περιφέρεια και τα χρηματικά βοηθήματα των πληγέντων από τους Δήμους) και δεν έχουν πραγματοποιηθεί για το σύνολο των πληγέντων αλλά μόνο για τις περιπτώσεις που έχει επέμβει η ίδια.
Επιπλέον, ενέχεται ο κίνδυνος οι πολίτες να «εφησυχαστούν» και να μην κάνουν τις προβλεπόμενες από το νόμο αιτήσεις προς τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Για το λόγο αυτό παρακαλούμε, το αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος να αποστείλει τις αναλυτικές καταστάσεις των ελέγχων που έχουν κάνει, προκειμένου η ΥΑΣ, οι Δήμοι και η Περιφέρεια Αττικής να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες που απαιτούνται για την αποκατάσταση και την αρωγή των πληγέντων.

Εσωτερική Διανομή
- Τμήμα Συντονισμού
- Τμήματα ΠΠ ΠΕ H Περιφερειάρχης Αττικής

Ειρήνη Δούρου

επιστροφή στην κορυφή